zondag 27 februari 2011

1. 5k lopen in < 30 minuten

Vandaag was het dan zover: mijn eerste 5k wedstrijd sinds 2009. Toen liep ik tot mijn grote frustratie 30:09, echt net boven het half uur. Daar moest echt verandering in komen, vandaar dat ik er een Dayzerodoel van gemaakt heb. In 2010 heb ik eigenlijk geen 5k wedstrijden gelopen, op de VUmc gebouwenloop na, maar die gaat dwars door het VU ziekenhuis en bevat ook trappen en andere ongein, dus daar loop je nooit een PR op. Desondanks heb ik 2010 niet stilgezeten en wel heel wat kilometers gemaakt. Dat zijn er alleen maar meer geworden sinds ik bij een loopgroep loop en sindsdien staat er af en toe ook intervaltraining op het programma. Al met al genoeg reden om aan te nemen dat het nu een stuk sneller moest kunnen. Het was alleen nog even zoeken naar een gelegenheid. Bij de eerste wedstrijd van dit jaar had ik een 10 gelopen want dat lag gezien de trainingen meer voor de hand als afstand. Dat leverde een mooi PR op (helaas nog niet goed genoeg voor het behalen van doel 2 maar dat komt nog wel) en dus nog meer hoop op een tijd onder de 30 minuten op de 5.

Ergens deze week bedacht ik dat er dit weekend weer een wedstrijd van het Z&Z circuit was en dat ik toevallig ook tijd had om mee te lopen. Vanochtend baalde ik wel van het weer, maar uiteraard ging ik gewoon. Ik was van plan om in een T-shirt te lopen, maar het plensde zo ontzettend dat ik uiteindelijk met jack gelopen heb. Dat nekte me de laatste kilometer een beetje, want toen had ik het vrij warm. Ondertussen had het jack wel zijn waarde bewezen, want de eerste kilometer was ik ook met jack ijskoud, dus ik wil niet weten hoe dat zonder jack geweest was. Verder was het door de kou en regen een beetje een ploeterwedstrijd. De paden in Cronestein waren ook een aardige plassen- en modderbende dus er is heel wat over de graskanten gelopen en gespetterd. Al meteen bij de finish werd me dankzij de speaker wel duidelijk dat ik onder het half uur gefinisht was, maar ik was te koud en nat om daar heel erg blij mee te zijn.
Helaas hield de weerpret daar niet op want op weg naar huis begaf mijn fietsketting het waardoor ik nog eens 5 kilometer mocht lopen, maar nu met een fiets aan de hand naar huis :| Ik kwam dus helemaal op, nat en koud aan. Gelukkig heb ik thuis boterhammenservice en een lekker warm bad, dus een uurtje later was ik uiteindelijk wel blij met het eindresultaat. Dat werd nog beter toen weer een paar uur later de einduitslag online kwam: 28:49. Niet alleen onder de 30 dus, maar meteen ook onder de 29 minuten :)

Doel behaald, en hoe! En 1 euro per kilometer in de pot :)

2 opmerkingen: