maandag 23 augustus 2010

51. 10 documentaires kijken (3/10)

Hier dan eindelijk de blog over de docu's die ik tot nu toe gezien heb. Ik heb ze allemaal online gekeken via HollandDoc.nl. Handig, want je kan daar selecteren op onderwerp en ook van bijna alle Nederlandse docu-series op TV de uitzendingen bekijken.

De eerste docu die ik zag was "ASH World Wide Suicide". ASH staat voor alt.suicide.holiday, een Usenet nieuwsgroep die ooit ontstaan is om het verband tussen het aantal zelfmoorden en feestdagen te bespreken, maar ondertussen een online toevluchtsoord voor suicidale en depressieve mensen is geworden.
De maker van de documentaire kreeg het voor elkaar om 4 van de mensen die regelmatig posten in de groep in het echt te spreken en te filmen. Ze vertellen over de sfeer in groep, de bezorgdheid, blijdschap en andere emoties als er een mede-gebruiker ineens verdwijnt uit de groep en bovenal over hun vaak al levenslange strijd met hun leven en hun omgeving.
Een erg indrukwekkende documentaire die ik niet snel zal vergeten en wat mij betreft terecht een Gouden Kalf heeft gewonnen.

De tweede docu die ik bekeek was "Outfoxed", een aflevering van het VPRO programma Tegenlicht. Het onderwerp is de Amerikaanse nieuwszender Fox News Network. De slogan van de zender is "Fair and Balanced", maar deze documentaire laat haarscherp zien dat deze zelfgeclaimde neutraliteit in werkelijkheid niets dan schijn is. Er worden veel fragmenten van de zender getoond, die vervolgens door media-specialisten, (oud-)medewerkers en direct betrokken becommentarieerd worden. Het beeld van de zender dat hieruit voorkomt is schokkend: er blijkt voornamelijk rechtse propaganda bedreven te worden zonder enige neutraliteit of het toepassen van hoor en wederhoor.

De derde geziene docu is een stuk luchtiger van aard: "Pretpark Nederland" van Michiel van Erp. Deze docu met bioscoopfilmlengte (90 minuten) geeft een bijzonder inkijkje in de Nederlandse vermaaksindustrie. Er wordt "gezapt" tussen (onder andere) de Libelle zomerweek, de Gay Pride Parade, de centrummanager van Zutphen, de manager van outletcentrum Bataviastad en een bus vol Japanners met camera op sightseetour. Verbazingwekkend (zowel positief als negatief), bijzonder, grappig... Echt de moeite van het bekijken waard (alle drie de docu's trouwens!).

1 opmerking:

  1. Dat is een goede link! Ik ga 'm bookmarken en als ik ooit mn doel behaal van het kopen van een nieuwe laptop, dan ga ik er heel veel van kijken. :P

    BeantwoordenVerwijderen